GĂ„r in i vecka 18

Japps idag gör vi detta :)
Inte för att jag kÀnner mig som vecka 18 gravid men men. Tippar pÄ att nÀr vi kommer till ultraljudet sÀger hon att jag Àr i vecka 15 eller nÄtt.
Fast farmor berÀttande att Àven nÀr hon vÀntade tvillingar var det inget som mÀrkte detta sÄ antar att vi Àr min slÀkt Àr "smÄ" gravida.
Bejb Àr super söt nÀr han ligger och snackar med Junior, dÄ Àlskar jag han en lite aning mera (om det ens gÄr)..

IgÄr vart det donken. Fiskburgare för min del, efter jag hade Àtit den kom jag pÄ: Hmmm undra om etta Àr en OK gravid fisk att Àta? Vet inte ens om jag vÄgar kolla upp de nu... TÀnk om det stÄr BIG NONO!!! DÄ kommer jag ha dÄligt samvete hur lÀngre som helst. Fan har ju problem med att ta en Alvedon utan att kÀnna dÄligt samvete...:/

Hade inget att glo pÄ igÄr pÄ datorn dÄ Piratebay hade vart nere eller nÄtt sÄ vi körde IKEA hela kvÀllen. Men shit va snygga saker vi hittade. FÄr bli en tripp dit och shoppa loss bestÀmde vi =) Weiooo....

IkvÀll Àr det bara soffan som gÀller, ska bli skönt att glutta pÄ en jÀkla massa serier hela kvÀllen med vÀrldens bÀsta <3

Todels!!

Barnet


Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjÀrnan Àr utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelstrÀngen och moderns hjÀrtslag. Det kan till och med bli skrÀmt av höga ljud.

Fostret kan ocksÄ svÀlja. Han eller hon kan svÀlja sÄ mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan kÀnna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet svÀljer för att hÄlla det skyddande fostervattnet pÄ en jÀmn nivÄ.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hÄrdna. De första benen att hÄrdna Àr de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rÀtta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet Ă€r kĂ€nsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar pĂ„ ljud och stötar. Det Ă€r vanligt att man kĂ€nner fostrets rörelser i magen för första gĂ„ngen i vecka 18-20. Än kĂ€nns det inte som sparkar och slag - snarare som fjĂ€rilar i magen.

      200 gram 20 cm LÀngden mÀts frÄn huvud till stjÀrt

Mamma

Du kan ha ökat mellan ungefÀr tre och sex kilo vid det hÀr laget. Det Àr helt normalt och du kommer att gÄ upp Ànnu mer. Det kan kÀnnas konstigt om du Àr van vid en konstant vikt men viktökning Àr ett tecken pÄ att allt Àr som det ska. Bli inte orolig om du tycker att du gÄr upp för lite. En del kvinnor behöver inte gÄ upp sÄ mycket i vikt för att graviditeten ska utvecklas normalt. Diskutera med din barnmorska.


Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0