Börjar nÀrma sig med stooooora steg...

För pÄ torsdag dÄ Äker vi in till Odenplan och tjeckar in vÄran lilla junior för första gÄngen.
Minns nÀr vi fick tiden, Magnus sa direkt: Gud det Àr ju jÀtte lÄngt tills dess men vips nu Àr vi dÀr om tvÄ dagar. Tiden gÄr sjukt fort. Underbart men Ànda lite skrÀmmande. TÀnk om vi glömmer nÄtt tills den lillX kommer ut, haha.....
Och idag Àr det oxÄ den 19 veckan, knubba till sig veckan kÀnns det som. Maggen vÀxer stadigt nu tycker ja men lever man med den hela tiden sÄ tror jag det kÀnns sÄ för dom pÄ jobbet tycker inte alls samma som mig. Magnus görŽt sÄ klart, kan kallar mig för TJOCKIS hela tiden BUHU, fast som du sÀger bejb jag gillarŽt. <3 Lite gulligt...

Idag kÀnner jag mig lite överkörd av ett tÄg, sjukt trött och matt i kroppen, huvudet har en lite orkester dÀr uppe som spelar typ macarena hela tin och det gör ont :/ Bit i hop Gustavsson antara att det kommer gÄ över efter torsdagen nÀr man inte hela tiden Àr nervös över de och sÄ.

IgÄr trÀffade jag EX kollegan Sandra pÄ Magnus jobb, hon jobbar dÀr nu. Hon Àr för söt, dyker pÄ magen varje gÄng, en brutta som vet vad hon vill. Det gillar vi, jÀkligt gulligt e det=) Hihi..

Magnus mÄlade köket tvÄ gÄnger igÄr, jag hjÀlpte till lite i kanterna med fan vad det STANK, uschamejiii. Och idag tror jag han sa att det skulle mÄlas tvÄ gÄnger te och sen ska vÀl det tapetseras pÄ onsdag, om jag fattat rÀtt..

NĂ€ lite vecka 19 info, enjoy!!
 
 

Barnet

Nu Àr du halvvÀgs! Ovandelen av livmodern nÄr naveln och kommer att fortsÀtta vÀxa med ungefÀr en centimeter i veckan. Bebisen Àr drygt 14 centimeter lÄng och vÀger strax under 250 gram.

Nu har bebisen börjat svÀlja fostervatten och njurarna producerar urin. Det vÀxer hÄr pÄ huvudet och sinnena utvecklas fort. Nervcellerna för smak, lukt, hörsel, syn och kÀnselsinne utvecklas nu i sina respektive omrÄden i hjÀrnan. Produktionen av nervceller saktar av och existerande nervceller blir större och etablerar mer komplicerade förbindelser.

Nu har du kanske kÀnt din bebis röra pÄ sig. Om det har kÀnts lite abstrakt att vÀnta barn innan, sÄ brukar det ofta kÀnnas mer verkligt nÀr man kÀnner fosterrörelserna. De flesta kÀnner bebisen röra pÄ sig för första gÄngen nÄgon gÄng mellan vecka 18 och 20.

Om detta inte Àr första barnet, kan du ha kÀnt det tidigare. Vad du tolkade som gaser i magen, kanske var bebisen som slog kullerbyttor. BerÀtta för barnmorskan nÀr du kÀnner bebisen sparka.

De kommande tio veckorna kommer att vara bebisens livligaste tid i livmodern - senare blir det för trÄngt för alltför intensiv gymnastik. En ny livssituation nÀrmar sig med stormsteg - lÀs om Sex och relationer för en förhandstitt pÄ hur bebisen kommer att pÄverka tillvaron.



Mamma

Du ökar med ungefÀr ett halvt kilo i veckan, men det Àr olika frÄn kvinna till kvinna. Magen börjar mÀrkas tydligt nu. Kom ihÄg att Àta rÀtt och röra pÄ dig. Promenader Àr jÀttebra motion. Du vill kanske lÀsa mer om graviditeter, förlossningar och hur det Àr att bli mamma. HÀr pÄ VÄrdguiden har vi samlat mÄnga artiklar om olika saker som rör graviditeten men det finns ocksÄ en mÀngd böcker, tidningar och andra internetsidor om graviditet och förlossning.



Kommentarer

Kommentera inlÀgget hÀr:

Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0